2012. február 2., csütörtök

Odúkészítés

 Sokan kérdezték,hogy miért is kezdtem el odúkat készíteni és hol gyártódnak ezek a madárlakok. Hát leírom rövid történetét.
Mivel madaraink egy része odúlakó,de  természetes élőhelyeik egyre jobban fogyatkoznak, illetve az odúkészítésre alkalmas idős fák száma folyamatosan csökken, mesterséges fészekodúkkal tudjuk segíteni fészkelésüket. Ezzel ellensúlyozni tudjuk ezt a negatív hatást valamilyen szinten.

Egy rakás mesterséges fészekodú
 Különböző odútípusokat alkalmazhatunk,de ez függ a megtelepítendő madár fajtájától és persze az odútelep létrehozásának helyszínétől is.
Minden héten minimum egy napot,vagyis délutánt szentelek ennek az elfoglatságomnak.Ilyenkor munka után a kis műhelyembe vezet az utam, ahol legyártom az A, B, C, D típusú mesterséges odúkat. Túlnyomó részt ezt a négy fajtát készítem, de nem riadok vissza a kihívásoktól sem pl: bagolyodú, vércseköltőláda stb.

Vércse költőláda készítése közben

Az a "csöppség" a bagolyodú
Nagypapám hajdani műhelyét alakítottam ki ezekre a folyamatokra, ami elég kicsi, fénytelen, fűtetlen de azért az én birodalmam :) Igaz,hogy -5 C fokban már furcsán áll a szög a kezemben és ez nem a pálinkának köszönhető.
Most sincs meleg, ez látszik a vödörben lévő vízen
Röpnyílás fúró készlet,az elmaradhatatlan kellék

 A precíz és aprólékos munkához a fényt fejlámpával pótolom.
Az elkészített odúk illetve etetők nyilvántartásba kerülnek, melyekből különböző odútelepeket létesítünk a madarak számára. Szarvason és Budapesten is sok odút helyeztünk ki. Ezeknek a száma az elmúlt évben közel 120-ra tehető. Minél több odút foglalnak el a madarak, annál nagyobb ambíciót érzek,hogy még többet gyártsak számukra. Lassan függő leszek  :)
Most is gőzerővel folyik a munka, mert hamarosan kezdődik a költési időszak.


Röpnyílás fúrása

B-odú drótozás közben

A nap végeredménye
Nagyüzemben gyártódnak a madárlakok, amikből különböző odútelepeket hozunk létre. Pár év alatt érezhetően nőtt a madarak száma ahol a segítségükre siettünk. Az odúfoglalási arányt téli madáretetéssel és egész éves itatással növeljük.
A sógornőmnek is ajándékoztam etetőket, amiket ő továbbfejlesztett :)

itt aztán van csemege
A párom Adina, az odúk kihelyezésében és lefestésében segédkezik nekem.

Adina festés közben
 A festett odúknak külön szárító részlege van.

B odúk száradás közben
Jó ha lekezeljük őket és  kátránypapírt teszünk a tetejükre,mert így sokkal tartósabbak lesznek. Ezáltal a zord időjárás sem károsítja a madarak otthonát. Az odúkat folyamatosan ellenőrizni és karbantartani szükséges. Remélem sokáig tudjuk folytatni hasznos elfoglaltságunkat és ezáltal sok madárkának tudunk örömet és segítséget nyújtani.

Van egy újabb összefoglaló bejegyzésem az odúkészítéssel kapcsolatban.Ezt az alábbi linken olvashatjátok:
http://madarvedogolyokapkodo.blogspot.hu/2013/02/odugyartassal-es-kihelyezesukkel.html

7 megjegyzés:

  1. Üdv! Én is rákaptam az odú készítésre. Lenne néhány gyakorlati kérdésem ezzel kapcsolatban.
    Hogyan rögzíted a tetőt? Arra gondolok, hogy én pl.reisser csavarral rögzítem a felső deszkát, az végülis oldható kötés (a tisztítás miatt). Van-e erre jobb megoldás?
    Mivel kezeled a már elkészült odúkat? Csak kivülről kerül rá bevonóanyag? Én lenolajos beeresztűvel kenem le kívül-belül 2x. Mi evvel kapcsolatban a tapasztalatod? Néhány évet azért kibír a lenolajos megoldás vagy lazúrozzam is? Nyilván jobb az alapozás+fedőfesték.
    Hogyan rögzíted az odú oldalához a felfüggésztésre használt drótot, hogy ne boruljon se előre se hátra az odú? Egyáltalán milyen drótot használsz? Horganyzottat célszerű - gondolom.
    Előre is köszönöm a válaszokat és további hasznos munkát kívánok.
    Márki Tibor Szeged

    VálaszTörlés
  2. Elnézést, de még egy dolgot fontosnak tartok megkérdezni. Mi arról a véleményed, hogy ha az odúk bejárati nyílását körben csiszolópapírral simára csiszolom, akkor szívesebben költöznek be a madarak, mintha a körfúró által "szőrösen" hagyott bejáratú odúkba.
    Egy régi szakkönyvben olvastam, hogy a madarak az eternit (a hetvenes években az eternit volt a fétis, csoda anyag) odúkat azért szeretik jobban, mint a fa odúkat, mert a fiókanaveléskor egy nap több százszor ki-be járnak és "szőrösen" hagyott bejárati nyílás a tollaikat károsítja.

    VálaszTörlés
  3. Üdv!
    Örülök, hogy Te is gyártod a madárlakokat!!!
    Én a tető rögzítését zsanérral oldom meg,ami által könnyen nyitható az odú teteje.Elől rögzítem két kicsi facsavarral.Az egyiket a tető szélébe csavarom, a másikat alá az odú testbe, kb 5cm-re.A két csavart dróttal rögzítem,ezáltal a macska és a nyest nem tudja kinyitni és a szél sem kapja fel a tetejét,illetve fióka számlálásnál fél perc a kinyitása és a zárása.Nekem ez jött be a legjobban, régen kötöztem csavaroztam stb.Az viszont igaz,hogy egy kicsit növeli a költségeket.
    A külső kezelés az mindenképp kell.Az lehet lenolaj,vagy lazúr ez is pénztárca függő,itt amit tanácsolni tudok a tető legyen szélesebb az odútestnél kb 1-2 cm-el ez lehetővé teszi,hogy ne az odú oldalán follyon végig az eső,vagy ami mégrosszab befolyik az odúba. Ami viszont jóval tartósabbá teszi az a kátránypapír a tetejére!!!Nekem is van rengeteg odúm ami lenolajos(egyszer kenve) + kátránypapíros és nagyon tartós.
    Javítgatások persze mindig lesznek,ahogy növekszik az odúszám.
    Én csak kívül kezelem az odúkat,a belső vegyszerezés nem túl szerencsés a fiókák miatt.
    A felfüggesztéshez horganyzott drótot használok,amit az odú oldalába fúrt facsavaron rögzítek,ez az odú oldalának közepébe fúródik a tetejétől kb 10 cm-re.Jól megtekerve a drótot mindkét oldalán.Az egyik oldalon hosszabbra hagyom.Ez kb 30-35mm hosszú facsavar, kicsit erősebb (a nagyon vastag megrepesztheti a deszkát)
    Én általában olyan ágat keresek,ahol az odú hátulját a fa törzsének tudom támasztani,így kizárom az előre illetve a hátra billenést (ami nagyon veszélyes a fiókáknak). Én az egyik oldalrögzítést kioldom és átteszem a drótot a kiszemelt ágon,majd visszatekerem az oldalcsavarra.Így nehezebb is lelopni,mint az akasztott odúkat.
    A röpnyílást én is megcsiszolom belül,mert ahogy írtad a madarak több százszor mennek ki-be egy nap alatt és sokkal jobb ha nincs olyan szálka vagy durva rész ami károsítaná a tollazatukat,a fiókáknak is jobb a kirepülésnél.
    Én jobban szeretem a gyalulatlan fadeszkából készült odúkat,de a tapasztalat az,hogy a madarak is kedvelik. Amit még itt tudok tanácsolni,ha gyalult deszkával dolgozol akkor a röpnyílás alá véssél be egy rovátkát kívülre és belülre egyaránt.Ez megkönnyíti a ki-be járását a madárnak,könnyebben megkapaszkodik rajta. További jó munkát,ha bármiben tudok segíteni csak írj!!!!
    Üdv: Karesz

    VálaszTörlés
  4. Nagyon örülök a blogodnak. :)
    Néhány napja bukkantam rá, épp amikor itthon elkészült az első madárodú. Bizonytalan voltam, milyen is legyen, hová és hogy helyezzük el úgy, hogy valóban védje a madarakat.
    Nem teszem fel a kérdéseket, hiszen a posztokat és a válaszaidat olvasva kérdéseimre megtaláltam a választ.:)
    Hétvégén folytatom (folytatjuk) az odúkészítést.
    Nagyon hasznos,példaértékű a blogod. Köszönöm, hogy tapasztalataidat közzé teszed.
    Minden jót kívánok!
    Üdvözlettel: Kiskertem

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Örülök,hogy tudtam segíteni és annak is, hogy a madarak kényelméért mindent megteszel.
    Üdv Karesz

    VálaszTörlés
  6. Szervusz ! Lassan nekem is meg kell javítani az odúkat a tél után. Az idén szeretnék rozsdafarkúnak is odút feltenni csak félek a szarkáktól, sajnos a rigó fészkeket mind feldúlják, hiába dugja el szerencsétlen a sűrűbe, megtalálják. Mi lesz így a kirakott rozsdafarkú odúval ? Ki merjem tenni ? Mivel lehet védekezni a szarkák ellen ?
    Válaszát, köszönöm.LAJOS

    VálaszTörlés
  7. Kedves Lajos!
    Ez egy nehéz dolog,mert a C odú a lakói a legkiszolgáltatottabbak.Nem csak a szarka jelent rájuk veszélyt ha nem a macskák is könnyen kifoszthatják. Én általában falra teszem őket, ha lehet minél közelebb a tetőhöz.( ez lehet háznak a fala,vagy garázsnak esetleg tárolónak is ). Így a szarka nem tud megkapaszkodni rajta,mivel nem tud a tetejére rászállni. Jó munkát kívánok az odúk karbantartásához.
    Üdv Karesz

    VálaszTörlés